zondag 22 juli 2007

Zaterdag 21 juli Moab – Arches National Park- Moab 79,2 km

Image Hosted by ImageShack.us Delicate Arch

Vandaag gaan we naar Arches, een park met meer dan 2000 natuurlijke rotsbogen. Hier zijn we in 2004 ook al geweest maar toen hadden we veel last van de hitte waardoor we toen niet alles hebben kunnen zien wat we graag wilden. Daar willen we vandaag verandering in brengen. Arches ligt maar een paar mijl van Moab af, zodat we pas rond 9 uur vertrekken. Esmée rijdt in het park en vindt dat zelf bijzonder, terwijl ze toch al jaren rijervaring heeft. Ze doet het natuurlijk prima!
Als eerste gaan we naar Delicate Arch, die we vorige keer slechts van op afstand hebben kunnen zien en nu echt van dichtbij willen bewonderen. Het is een trail van zo’n 1,5 mijl (2,3 km). Eigenlijk is de boog het mooist bij zonsondergang, maar wij kiezen toch voor de relatief koele ochtend; 32 graden Celcius. Bij het begin van de trail wordt men er nogmaals aan herinnerd om genoeg water mee te nemen aangezien eerder deze week het “rescue-team” uit had moeten rukken voor iemand die te weinig gedronken had. Met de hitte vinden wij het nu nog erg meevallen en het pad is zéér goed toegankelijk, ook het deel over de rotsstenen dat omhoog gaat is makkelijk. Na een half uurtje komen we op de bekende richel en nadat we daar de bocht omgaan staat Delicate Arch daar in volle glorie. Wat een prachtige boog is dit van zo dichtbij. De vorige keer hadden wij hem vanaf een viewpoint gezien en dan is die mooie boog erg klein. Ook vanaf foto’s hadden wij hem niet zo groot ingeschat, maar met zijn 14 meter hoog en 10 meter breed mag deze boog er zeker wezen.
Jos loopt helemaal tot onder de boog en Esmée blijft, laten we zeggen voor de foto, op enige afstand staan. Na een goed half uurtje genoten te hebben gaan we weer terug over het zelfde pad.
Daarna gaan we naar de Devils Garden. Een tocht van ruim 7 km zal ons brengen tot Double O Arch en Dark Angel. Die laatste willen we natuurlijk speciaal voor Patricia fotograferen Image Hosted by ImageShack.us. Inmiddels is de temperatuur opgelopen tot ruim 40 graden.
De trail brengt ons eerst bij Landscape Arch; een van de grootste bogen ter wereld (93m br, 32 m h)
Maar omdat we deze Arch tijdens ons vorige bezoek al uitvoerig bewonderd hebben keuren we hem nu (bijna) geen blik waardig. Vanaf hier waarschuwen bordjes ons dat het vervolg van de trail moeilijk is. We zullen wel zien, we vinden ons toch al wel doorgewinterde (wat een raar woord in de zomer) wandelaars. We trotseren de warmte en gaan op weg naar het einde van de Dark Angel Trail. Als eerste zien we nog Wall Arch die gewoon op het pad staat. Een onverwachte verrassing. De afslag naar 2 andere bogen bewaren we voor de terugweg. Het pad wordt wat smaller, het is wat meer steen maar het gaat goed. Nadat een bordje aangeeft dat we naar boven moeten wordt het pad toch iets anders.
We stijgen geleidelijk en na verloop van tijd wordt het pad een stenen richel van ongeveer een meter breed die ons over lager gelegen vallei brengt. Ik ben niet zo’n held op hoogten dus ik ben blij dat ik Esmée naar de overkant kan helpen. Na een paar pittige oversteekjes bereiken we Double O Arch. Ook vandaag blijken we andere toeristen tegen te komen die zich pontificaal in de Arch hebben gesetteld en geen aanstalten maken om plaats te maken voor foto’s van anderen (het is vervelend maar ook deze keer zijn het weer Duitsers, wat is er toch met deze mensen?). We vervolgen onze weg naar Dark Angel Rots en hopen dat we bij terugkomst bij Double O Arch toch nog ongestoord een foto kunnen maken zonder landschapvervuiling van toeristen, wat blijkt te lukken. De weg terug leggen we af onder warme omstandigheden (102 graden F) en na vijf kwartier bereiken we de ingang van deze route, terwijl we onderweg ook nog een bezoekje brengen aan Navajo Arch en Particion Arch en een blik werpen op Black Arch Viewpoint. Toegegeven dat we later op de foto’s wel zullen zien hoe mooi die werkelijk zijn, want de hitte plaagt ons toch een beetje op deze trip.
We zijn blij dat ons hotel een zwembad heeft waar we even in kunnen afkoelen. Daarna natuurlijk nog de berichtjes op de weblog en per e-mail lezen; het is leuk om de reacties op onze vakantietrip te lezen. En Piet, jouw berichtje is ook helemaal goed ontvangen hoor.

Image Hosted by ImageShack.us Jos voor Dark Angel

Anoniem zei

Nou ik ben benieuwd naar die Dark Angel! Zo blijkt maar weer dat Dark Angel's er in alle soorten en maten zijn, lachen!

De temperaturen daar zijn touwens lekker hoog, ik weet uit ervaring (Egypte) dat dat het ethousiasme enigzins af kan vlakken. Waar je normaal gesproken van het ene naar het andere moois vliegt, gaat het met zo'n temperatuur wat kalmer en ben je sneller tevreden met wat je gezien hebt.

Weer veel plezier gewenst,
Grt.Patricia

Anoniem zei

Leuk dat jullie "mij" hebben bezocht (Delicate Arch)....;-). De tocht door Devils Garden naar de Black Angel is ook mooi he!. Enneh...ik vond Jos ook net een angel met dat hoedje.....;-)

Groetjes Marjan

Ik ben weer bijgelezen :-) Een mooie reis zijn jullie aan het maken met veel wandelingen! Grappig dat jullie ook naar de Braves en de Giants zijn geweest. Hoe lang duurde de wedstrijd bij jullie?