vrijdag 20 juli 2007

Donderdag 19 juli Cortez – Mesa Verde – Monticello 210,4 km

Image Hosted by ImageShack.us

Vandaag een route naar het Mesa Verde National Park, vlak buiten Cortez. Na een korte route zijn we bij de ingang en daarna slingert een adembenemend mooie weg zich door de bergen naar het visitor center. Bij het visitor center is het druk omdat dit de enige plek is in het park waar je tickets kunt kopen voor de verschillende begeleide tours die je er kunt maken. Wij kopen tickets voor de 11:00 uur-tour naar Balcony House en de 12:30 tour naar Cliff Palace. De essentie van de beide tours is dat je kunt bekijken hoe Anasazi-indianenstammen in de kliffen van de rotsen van Mesa Verde “dorpen” hebben gebouwd, waar ze tot de 13e eeuw gewoond hebben. Het is onduidelijk waarom ze weer vertrokken zijn; mogelijk door de aanhoudende droogte. Het blijft adembenemend hoe onder de overhangende rotsen complete families hun woonplaatsen hadden gecreëerd. Cliff Palace is het grootste wooncomplex en daardoor ook indrukwekkend. Het is goed toegankelijk en je komt echt tot aan de woningen, wat de trip erg leuk maakt. Balcony House is spectaculair omdat je alleen binnen kunt komen door een 10 meter hoge houten trap te beklimmen. Daarna kom je via kleine weggetjes van de ene naar de andere ruimte. De uitgang bereik je via een kleine tunnel waar je op handen en voeten door moet kruipen om vervolgens weer via een stijl klimmetje bij de top van de klif te komen. De ranger bij Balcony House is een Indiaanse die benadrukt hoe heilig de grond is die we betreden en hoe zorgvuldig wij ermee om moeten gaan. Bijzonder is verder dat ze zich voorstelt in het indiaans, terwijl ze tevoren heeft gecheckt of iemand die taal machtig is; niet dus. We nemen maar aan dat het bij de folklore hoort. Verder dreunt ze haar lesje op, in tegenstelling tot de ranger die we later bij Cliff Palace tegenkomen en die duidelijk meer kennis van zaken heeft en er genoegen in schept om via de vragen van de gasten zijn eigen verhaal te vertellen. Maar beide tours zijn meer dan de moeite waard. Na de lunch gaan we op weg om via een trail de petrogliefen te bewonderen. Via een bergachtig pad lopen we bijna vier kilometer langs de rotswand om tekeningen te zien die de oude bewoners van de valley in de rotswand hebben aangebracht. Tijdens de wandeling, die uitzicht geeft op prachtige valleien en mooie natuur, trekken donkere wolken samen boven het park. Blijkbaar onweert het ook want we horen de donder, maar de zon blijft de hele weg aanwezig en we kunnen volop genieten van alle moois dat we zien. Een prachtig park, waar we echt nog veel langer hadden kunnen blijven, met veel bezienswaardigheden en veel trails die je kunt lopen. Een echte aanrader voor ieder die dit deel van het land gaat bezoeken.

Image Hosted by ImageShack.us

Op de weg naar Monticello spettert het af en toe en door de donkere wolken waar de zon doorheen schijnt hebben we een adembenemend mooie afsluiting van deze reisdag.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Esmée en Jos,

Ik heb de laatste updates weer helemaal bijgelezen bijzonder genoten van m.n. het verslag van de tocht naar Almstrompoint. Wij hadden dit overgeslagen en voor een volgende keer bewaard hoewel je zegt dat het wat tegenvalt, wil ik er zeker graag een keer heen. Ook het verslag van de Antelope Canyon is boeiend.

Ik weet niet of je het al gezien hebt, maar ik heb iets gepost over de organisatie van de meeting. Ik en ook Roland kunnen dat deze keer niet doen.

Ik volg jullie verder op deze prachtige reis en wens jullie veel plezier verder.

Geniet ze!

Groetjes Marjan

Anoniem zei

Ha Esmee, Jos,

Ik heb even zitten proberen om het accent op Esmee te krijgen, maar dat lukt me niet.

Wat een prachtige verhalen en foto's! Fantastisch gewoon. Gert zal ik er vanavond aan herinneren, ik weet zeker dat hij het ook geweldig vindt.

Zonet heb ik het gras gemaaid voor de storm losbarst, je ziet hier gaat het gewone leven door.

Hartelijke groet
Elise

Anoniem zei

Ja klopt!
Ik moest en zou natuurlijk kijken en dat heb ik gedaan, met veel interesse en mijn complimenten. Mooi verhaal schitterende foto's (plaatjes kun je dit niet meer noemen!)
Voorbereiding was dus ruim voldoende om alles te bereiken wat jullie voor ogen hadden. En dat had ik eigenlijk wel verwacht...
Veel plezier en ik zie uit naar meer mooie foto's.G eniet ervan!!

Gert

Anoniem zei

Geweldig, Mesa Verde. Ik heb een heel goed boek gelezen over de Anasazi indianen, maar omdat de schrijvers nog zwaar fictie schrijven had ik niet gedacht dat die dorpjes echt bestonden. Weer wat wijzer geworden. Ik zou er bijna zelf naartoe willen!!!
Als ik die foto zo zie, harstikke mooi. Ik ben jaloers :-)

Grt. Jurgen en Patricia